TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Vážné téma #3: Předsudky

ty mám moc rád a některé si vyloženě hýčkám 🙂

A máme tu třetí „vážné“ téma –
Tady mě budou hlavně zajímat Vaše názory a Vaše předsudky. Předsudky vznikaj ze zkušenosti a vlastních (někdy cizích) zážitků. Myslim, že každej člověk má k něčemu větší či menší předsudky – ať už to můžou bejt předsudky rasistický (cikání, arabové, francouzi 🙂 ) či třeba názorový.

Já jsem teď přemejšlel, k čemu mám nejvíc předsudky – světe div se – napadl mě segedínskej guláš – jednou jsem si ho kdysi dal někde u slapský přehrady v děsný hospodě, bylo mi po něm zle a dneska, když ho vidim v jídeláku, tak si prostě myslim, že nemůže chutnat dobře. Holt typickej příklad předsudku vzniklého na základě zkušenosti. Pak mám předsudky k „rockerům“ – tady nevim konkrétně proč – ale mám pocit, že většina z nich jsou primitivové. Nemám rovněž rád rusáky, myslim si o nich to samý co o rockerech – teď mě napadlo že taková kombinace „ruskej rocker“ by byla pro mě to pravý :).

Některejch předsudků jsem se zbavil (např k důchodcům či moravákům :)) , některejch se ani zbavit nechci a vyhovujou mi – viz třeba ti „rockeři“ :).

No jdu radši dělat v práci něco užitečnýho – jdu se nasnídat, takže to teď utnu a spíš jsem zvědavej, k čemu máte předsudky Vy

Luke

13 responses to “Vážné téma #3: Předsudky

  1. Pedro Květen 14, 2008 (10:53 am)

    Když vidim tlupu cikánů, okamžitě si začnu hlídat věci, bych nebyla okradena. Valné mínění nemám o skinech, dále se bojím arabů, v každém vidím teroristu. Pak mám předsudky k různým lidem, co se vzhledově vymykají „normám“ a jistě mnoho dalších předsudků, ale to bych se musela zamyslet, což se mi zrovna teď nechce:)

  2. Mehehe Květen 14, 2008 (12:08 pm)

    Tak s předsudky je to téma na delší povídání 🙂 V hudbě jsou to u mě např. takové styly jako metal(a všechny jeho možné a nemožné odrůdy), punk, grunge a podobné, dle mě ve vývoji muziky úplně zbytečné styly. 🙂 Prostě hlučná hudba, kde se za mikrofonem blije a vše postrádá melodii, to není nic pro mne. Dále také nadávám skoro každej den na komunisty, ale to není předsudek :-))) A když se budeme bavit, které předsudky mi vadí u ostatních, tak jsou to třeba negativní postoje k čínským restauracím. Že se tam jedí kočky a podobné kecy…

  3. Luke Květen 14, 2008 (12:38 pm)

    no to s těma kočkama a veverkama já rád řikám, ale k číňanům rád občas zajdu. I taková smažená kočička má proteiny a živiny :).

  4. Kví Květen 14, 2008 (9:08 pm)

    Jídelní předsudek – plněný lusky.Rasový předsudky – více tmavších dětí, co se potloukaj po tramvaji. Reaguji jako Pedro.Kdo mi přijde jako debil podle vzhledu – kluci s rovným kšiltem a rozkrokem u kolen.Taky si myslím, že všichni bezdomovci jsou v tom dobrovolně, ale to nejsou ani tak předsudky jako spíš generalizace…Ale rozhodně nesdílím obecně přijímaný předsudek, že kdo má před/za jménem titul, je chytřejší než ostatní…

  5. Pedro Květen 15, 2008 (11:08 am)

    Kví: do té doby, než budu mít titul, myslím si to samé, ale jestli ho získám… :))))))

  6. Ashman Květen 16, 2008 (9:11 am)

    Spíš než ze zkušenosti a zážitků bych řekl, že předsudky vznikají naopak z nedostatku zkušeností a nepochopení. Tudíž by se dalo říct, jakkoliv se nám to nemusí líbit, z vlastní omezenosti.Pokud vycházíš ze zkušeností, jde o, jak napsala Kví, generalizaci…

  7. Luke Květen 16, 2008 (9:14 am)

    no mezi předsudkem a generalizací moc velkej rozdíl nevidim.

  8. Ashman Květen 16, 2008 (9:48 am)

    To bude tou omezeností.:)Ale vážně. Generalizace je zobecňování, tzn. aplikace zkušeností s několika zástupci na celou skupinu. Jako příklad si můžeš představit výše zmiňované etnikum.:)Kdežto předsudek je ve své podstatě iracionální odsouzení něčeho, co vlastně neznáš. Jako příklad by nám mohl posloužit Mehehe a jeho odsouzení metalu a grunge.Kdyžtak si napiš na Ústav pro jazyk český (http://www.ujc.cas.cz…age=poradna ), oni ti to vysvětlí.:)

  9. Luke Květen 16, 2008 (10:04 am)

    Děkuji za vysvětlení – každopádně v tom opravdu příliš rozdíl nevidim – výsledek je totiž téměř stejnej, pane Chytrý :).

  10. Ashman Květen 16, 2008 (10:08 am)

    Výsledek možná ne, ale občas jsou důležité i prostředky. Třeba jako rozdíl mezi vraždou a zabitím. Výsledek je taky stejný, ne? Prostě mrtvola, ale sazby jsou rozdílné.

  11. Lou Květen 16, 2008 (6:07 pm)

    Předsudky souvisí s noetikou, s principy poznávání. Jde o to, že naše poznávání se dělí na dvě kategorii: na přímé poznání a na nepřímé (zprostředkované). Jsou tygři v Indii? V Indii jsem nebyl, takže se musím odkázat na zprostředkované poznání. Lidé, kteří byli v Indii říkají, že tam tygři jsou. Existují dokonce i fotky a videa tygrů v Indii. Ale není to jen výmysl?Zprostředkované informace se zkreslují (třeba generalizací), lidé je schválně upravují, aby třeba získali moc apod.Předsudkům se můžeme vyhnout jedině tak, že dané věci poznáme přímo. To znamená… hurá na Segedínský guláš!

  12. Ashman Květen 16, 2008 (10:45 pm)

    Nikdy! Segedín vařívali na ZŠ, pokud si vzpomínáte. Takže přímá zkušenost by tu byla. A ta mi říká:“Nikdy víc.“:)

  13. Luke Květen 17, 2008 (6:40 am)

    Taky mě napadá, že řada předsudků vzniká výchovou či prostředím, ve kterym člověk vyrůsta. To se týká třeba toho rasismu…

Zanechat Odpověď

