TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Investice do zajištěných fondů

… se nevyplatí

Před pěti lety jsem měl nějaké volné peníze a chtěl jsem si je na nějaký čas uložit. Jelikož jsem v té době měl nakoupeno pár podílových listů v otevřeném podílovém fondu SPOROBOND (dluhopisový fond investiční společnosti české spořitelny- ISČS), rozhodl jsem se, že i další své volné peníze svěřím ISČS.
Po středně dlouhém pátrání na internetu napříč investičními společnostmi, jsem nakonec skončil u zajištěného podílového fondu ISČS, který je označen jako 12.
0% vstupní poplatek, 0% výstupní poplatek a za 5 let zajištěný výnos minimálně 5%. Samozřejmě ne 5% ročně. Maximální výnos byl limitován 35%. Kdybych to rozpočítal na jednotlivé roky, tak mi vychází výnosnost 1%-7% p.a. (ročně).
Podrobný leták vysvětloval, jak se mé peníze budou zhodnocovat. Stručně bych to popsal jako investice do akcií cca 30 mezinárodních firem, kdy při poklesu akcií 6 firem pod stanovenou úroveň mi k výnosu započítají 0%. Pokud neklesne žádná, započítají mi 6% zisk. Nějak se tedy nepočítá s tím, jak moc která bude růst a nebo třeba s tím, že 6 jich klesne a 12 jich extrémně vyroste. To je prostě 0% a zisky jdou do kapsy správce fondu.
A jak to tedy za těch 5 let dopadlo? 1. rok 2%, 2. rok 0%, 3. rok 0%, 4. rok 0% a 5. rok 0%. Suma sumárum 2% + 5% zajistěných = 7% (ročně 1,4%).
Uzavřel bych to takto:
Investice do zajištěného fondu se mi nevyplatila. V té době (nebo hned chvíli potom) existovaly spořící účty (ING konto, mBank eMax, Fio aj.), které měli fixní úrokovou sazbu kolem 3,5%. V dnešní době se spořící účty kvůli nízké základní úrokové sazbě ČNB drží kolem 1,5 – 1,7%, někde ale i přes 2%. Peníze jsou kdykoliv k dispozici a nemusíte na ně čekat 5 let (popř. se vyplácet při předčasném ukončení programu). Výnos ze zajištěného fondu mi nepokryl ani inflaci.
Moje investice měla být nastavena úplně jinak.
Popadnu těch pár peněz a pustím se do toho s pětiročním zpožděním. A bude to pořád lepší, než začít až za 5 let. 🙂

Ladik

2 responses to “Investice do zajištěných fondů

  1. Lou Únor 25, 2011 (11:41 am)

    Neměla na to vliv ta ekonomická krize? Třeba v jiném období by to vypadalo jinak.

  2. Ladik Únor 26, 2011 (6:59 pm)

    Částečně na to vliv ta ekonomická krize měla. Částečně za to může investiční společnost a způsob zhodnocení prostředků a částečně si za to můžu sám, protože uzamknout si někde peníze a čekat na ně 5 let, abych získal 1,4% p.a. je nesmysl.

Zanechat Odpověď

