TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Ray Manzarek and Robby Krieger of The Doors

aneb koncert „poloviny“ legendárních The Doors…
Tak se mi konečně včera splnil sen – viděl jsem Raye Manzarka, mého klávesového idola, díky kterému jsem před 10ti lety začal víc hrát na piáno/klávesy..

No ale pěkně popořádku – Ray Manzarek a Robbie Krieger patří k zakládajícím členům slavné kapely a právě Manzarek patřil vedle Jima Morrisona k její nejvýraznější osobnosti a styl hry na jeho „VOX continental“ varhany definoval zvuk celé kapely. Robbie Krieger se naopak v Doors prosadil jako kvalitní „flamenco“ kytarista a skladatel, jemuž Doors „vděčí“ za hity typu „Light My fire“, „Touch me“, „Love me two times“ či „Love her madly“.

Oba dva už od konce 90. let opět koncertují s repertoárem Doors, avšak kvůli soudnímu sporu s bývalým bubeníkem Doors, Johnem Densmorem, nesmí používat název „The Doors“ a proto jsou koncerty prezentovány tak, jak jsem nazval tento blogovací příspěvek.

Včerejší koncert byl již druhý, který tato dvojice v ČR absolvovala – přesně před rokem totiž úspěšně vystoupila v pražském kongresovém centru (to jsem bohužel prošvihl) a letos byla do Prahy pozvána v rámci minifestivalu „Trutnov in Prague“.
Koncert se měl původně konat v Incheba Aréně, den před koncertem mi však přišel mail od pořadatelů, že koncert byl přesunut do sálu KC vltavská – nejspíše se neprodalo tolik lístků.

Na koncert jsme dorazili kolem půl osmé, již hrála první předkapela – 10ti členný dětský sbor. Jako druhá předkapela se představili Psí Vojáci s Jáchymem Topolem. Hráli docela dobře, ale jejich stylu a písním jsem nikdy na chuť nepřišel, takže jsem při jejich vystoupení koukal furt na hodinky. Pak nám pořadatel oznámil, že bude krátká 40ti minutová pauza. Další proklamovaná předkapela, Půlnoc (vzpomínka na Mejlu Hlavsu), totiž oproti plánu vůbec nevystoupila – údajně kvůli nějaké smlouvě – na webu půlnoci zas tvrdí, že jim to zakázali sami Doors (což mi příjde jako nesmysl). Každopádně osobně jsem toto řešení přivítal, protože stylově se to vůbec k Doors nehodí.

Přesně v 9 hodin sál potemněl a rozezněla se O Fortuna, skladba Carl Orffa, apokalyptická videoprojekce se rozjela a na pódium přišla kapela – kromě Raye a Robbieho jsou jejími členy zpěvák Dave Brock (dříve zpěvák Doors revivalu Wild Child), basák Phil Chen (dříve nahrával s Jeff Beckem a Donovanem) a bubeník Ty Dennis. Za pár sekund už Robbie ostře odpálil úvodní riff bluesové Roadhouse Blues a koncert začal.

Dave Brock zpíval dobře, hlas měl docela podobněj Morrisonovi a ocenil jsem, že si na něj „nehrál“ a nenapodoboval jeho pohyby apod. Ty Dennis hrál na bicí opravdu hodně silně a díky dobrýmu nazvučení bicí sady, byl jejich zvuk opravdu mouhtnej. Horší to bylo s basou, ta byla nazvučena podivně a občas nebyla basová linka skoro vůbec čitelná, jen zněly hluboké nejasné basové frekvence. Zlepšilo se to trošku až v druhé části koncertu. Ray Manzarek tedy nehrál na basové piáno (jak to dělal v 60. letech) a měl na pódiu jen napodobeninu varhan VOX continental (v zásadě to byl jen vnějšek varhan, do kterých jsou vestavěné moderní klávesy). Zvuk měl dobrej, občas by tedy mohl být více nahlas. Nejlíp byl slyšet Robbie Krieger, jehož kytarové party byly přehledné – ze začátku tam bylo slyšet několik chybek, ale kdo je nedělá, že? :).

Celkově to kapele dobře šlapalo a rozhodně hudebně i atmosférou to byl daleko větěší zážitek než Ringův koncert (14dní zpět)

A co bylo možné slyšet?

Roadhouse blues
Break on through
The Changeling (má oblíbená a výborně zahraná!)
When the music´s over
Alabama Song
Five to one
Love me two times
Touch Me (s úvodním „Sex machine“ rapem Raye Manzarka! .:))
Riders on the storm
LA WOMAN
a přídavek: Light My Fire

Většna písniček byla zahrána dobře, nic moc znělo jen Touch Me a Riders on the storm

Stinnou stránkou koncertu byl vzduch a vedro v KC vltavská – nejdřív jsme stáli na balkóně, tam se ale už ve třetině koncertu nedalo skoro dejchat a bylo tam tak 30 stupňů, tak jsme se přesunuli dolů, kde to bylo trošku lepší. Při sóle Light My Fire jsme se ale propocení s Žábou sbalili a vyrazili domů.

Celkově mě koncert nadchnul a jsem rád, že jsem alespoň část původních The Doors mohl vidět „naživo“.

Luke

9 responses to “Ray Manzarek and Robby Krieger of The Doors

  1. Mehehe Červenec 14, 2011 (2:40 pm)

    Když jsem před pár dny četl o tom, že vystoupí v rámci festivalu ještě s Topolem a Psíma vojákama, bylo mi hned jasný, co o nich napíšeš do reportu :)Jinak ten koncert musel být fajn, snad se na ně časem taky dostanu.

  2. Luke Červenec 14, 2011 (3:32 pm)

    No ti Psí vojáci byly vážně nic moc. Půlnoc bych si někdy rád poslechl, ale rozhodně né před Doors, pro mě jsou to rozdílný hudební světy i pohledy na hudbu – Půlnoc by se hodila spíš před Velvety :).

  3. Ashman Červenec 14, 2011 (4:55 pm)

    KC Vltavská je vedrem a dusnem vcelku legendární. Jen tak mimochodem, loni v únoru jsem tam na koncertu Freedom Call/Gamma Ray vypotil chřipku.:)

  4. Mehehe Červenec 15, 2011 (9:36 am)

    Právě že v rámci festivalu by mě to spíš odradilo jít na kapelu takového jména. Já ty festivaly obecně fakt nemůžu, nechápu to nadšení a módu – všude tisíce lidí, moc kapel, žádnou si neužiješ, všude bordel. Ty Doors si zasloužili vlastní koncert. Psí Vojáky můžu, je to hodně osobitá, originální hudba. K sobě to ale opravdu moc nejde…

  5. pkk Červenec 17, 2011 (10:13 pm)

    NesouhlasPíšu hlavně proto, protože mě po 32 letech existence Psích vojáků pořád fascinuje tohle matení pojmů – frontman souboru je přece FILIP Topol, nikoli jeho bratr spisovatel Jáchym. A k Doors se opravdu hodí – ostatně pro Filipa Topola byli prvotní rockovou inspirací, a jejich vliv je myslím na jejich hudbě velmi znát, zejména Manzarek. Možná spíš na méně známých písních nebo v jejich začátcích. Takže to k sobě sedí jak prdel na nočník.A myslím, že to platí i pro Půlnoc -když si mám vybavit Light My Fire v českém podání, vybaví se mi především Pepa Janíček (klávesista Primitives Group, Plastiků i Půlnoci). Podle mě tedy Doors, Psí vojáci a Půlnoc jsou opravdu sobě blízký trojúhelník, a myslím, že kdo nechápe, je buď nějaký neznalý ucho nebo prostě "neslyší" – což platí i pro kritizování Psích vojáků: viděl jsem je 28.6. ve Vagónu a pořád je to naprostá špička na české scéně, naprosto fascinující záležitost, u který se nemůžete nudit – spíš to vždycky strašně rychle uteče. A nejde jen o Filipa Topola – bubeník David Skála patří na české scéně k nejlepším ve svém oboru, neuvěřitelnej borec. Na koncertě jsem nebyl, asi bych byl nasranej z absence Půlnoci, takže fakt ty radostné kecy o tom, že je dobře, že nevystoupili, fakt nechápu.Co byste jako chtěli, aby před ex-Doors hrálo? Monkey Business, Chinaski nebo podobné sračky??????

  6. Luke Červenec 17, 2011 (10:58 pm)

    za záměnu jména se omlouvám, každopádně za svým názorem si stojím, že stylově se to k Doors vůbec nehodí. Že byli Topolovou inspirací je sice pravda, ale skutečně v jejich muzice rozhodně žádnou muzikální podobu neslyším. Pepu Janíčka mám jako klávesáka hodně rád, slyšel jsem i starý nahrávky "Primitivů" hrající Doors (Soul Kitchen), ale opět platí, že hudebně (i obsahově) jsou/byli Plastici či Půlnoc dost jinde než Doors – přirovnal bych to k rivalitě Velvet Undergrond vs. The Doors, kdy Lou Reed veřejně opovrhoval všim, co zavánělo hippies a Morrisonovými texty. A na Vaší otázku, kdo by měl před ex-doors hrát? Ideálně nikdo – nechápu, proč by měla před světoznámou kapelou vystupovat nějaká místní kapela? Ve většině případů mají stejně horší zvuk (často záměrně) a většina lidí na ně není zvědavá… dříve, v 60. letech to byl v zahraničí zvyk neboť koncerty "velkejch" kapel trvali i třeba jen 30 min (např. Beatles…) a proto muselo být několik předkapel, dneska to je ale myslim docela zbytečný.

  7. pkk Červenec 18, 2011 (11:04 am)

    reakceSamozřejmě, že k Velvet Underground mají PPU resp.Půlnoc nepoměrně blíž. Ovšem neberu tu rivalu Doors/VU, aspoň ne z pohledu českého fanouška – relativně pamětníka, myslím že oba soubory a jejich kult měly (nevím do jaké míry to platí dnes) v našich luzích a hájích velký průsečík příznivců. A k Psím vojákům – nejde o nějakou muzikální podobu, ve smyslu napodobování, vykrádání, myslím že byli a jsou dostatečně sví, nicméně podprahově tam lze v určitých obdobích nebo písních ten vliv cítit, v instrumentaci. A JEŠTĚ BY MĚ ZAJÍMALO, co bylo důvodem velkého rozhořčení bubeníka Psích vojáků Davida Skály, kterej veřejně nazval organizátora M.Věcheta čurákem, kterej zkazil koncert Doors. Nevíte?

  8. Luke Červenec 18, 2011 (11:15 am)

    To mi bohužel není známo, nemohlo to ale nějak souviset se zvukem? Při Psích vojácích totiž skoro nebyl hlas Filipa Topola slyšet a jeho klavír by rozhodně taky zasloužil trochu "přidat" na mixu…

  9. Mehehe Červenec 18, 2011 (1:44 pm)

    ppk: Ono to není o slyšení nebo ucho neznalosti – oboje je hodně subjektivní, stejně jako kritika Psích Vojáků. Někomu se líbí, jinému ne. Také souhlasím s tím, že před Doors (tedy toho zbytku) neměl vystupovat nikdo. A když, tak jen jedna kapela. V rámci nějakého festivalu je to, dle mého názoru, hloupost. A mimochodem – co máte proti Monkey Bussines? 🙂 Ne, že bych je poslouchal, ale kvalitativně je to jedna z našich nejlepších kapel.

Zanechat Odpověď

