Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Menší recenze 11ti cdčkového boxu „Semafor – Léta šedesátá“

dojmy z nedávno vydaného kompetu
Jak jsem zmiňoval v příspěvku
http://vona.bloguje.cz/905382-zitra-vychazi-11ti-cdckova-reedice-puvodnich-alb-ze-semaforu.php, nedávno vyšel 11ti cdčkový komplet všech alb Semaforu z 60. let a začátku 70. let.

Jelikož jsem se už stal vlastníkem tohoto skvostu, dovolte, abych se podělil o několik dojmů.

První, co Vás zaujme, je především výtvarné a grafické zpracování celého „boxsetu“. V otevírací krabičce z tvrzeného papíru najdete 10 CD v podobě mini LP replik originálních alb + jedno bonusové CD s raritami. Dále v krabičce najdete 70ti stránkové průvodní slovo a informace k jednotlivým nahrávkám od Lukáše Berného a krátké zamyšlení od teatrologa V. Justa. V tomto bookletu najdete řadu zajímavých i málo známých skutečností (i pro nás „semaforfily“ :)), které se k jednotlivým albům a nahrávkám váží.

Nedočkavě jsem tedy vložil první CD do přehrávače a začal poslouchat. První, co Vás zaujme, i u notoricky známých skladeb, je vynikající zvuková kvalita nahrávek a překvapí i velký počet stereo nahrávek (celé album „Vánoční pohlednice“, „Básníci a sedláci/revizor v šantánu“, skoro celé „Kdyby tisíc klarinetů“ a polovina nahrávek na prvních dvou albech „Písničky“ a „Plná hrst písniček S+Š“)

Škoda že pozdější alba byly převážně natočeny jen v monu, rozhodně např. písničky z Jonáše a Dr. Matrace by si stereo verzi zasloužily….

Co se týká obsahu alb, nakousl jsem to zde už v minulém příspěvku. Na každém CD naleznete vždy nejprve původní LP desku a za ní vždy spousty bonusů. Mezi bonusy tak najdete např. dobové singly, mini LP „Zuzana není pro nikoho doma“ (živé nahrávky z představení Semaforu z roku 1963) či třeba LP desku z třídeskového kompletu „Divadla malých forem“, která byla tehdá Semaforu věnována.

Tématicky i obsahově tento komplet navazuje na sedmidílnou řadu „Písničky ze Semaforu“, kterou koncem 90. let pro Bonton připravil a vydal Karel Knechtl. Na tomto novém boxu tedy nenaleznete ranné singly či nahrávky Semaforu (Pramínek vlasů, včera neděle byla, klokočí atd), které již dříve u Bontonu vyšly v rámci jejich série. Možná je to trochu škoda, že se nejedná o opravdový „kompletní“ Semaforský set, ale chápu, že pak by CDček nemohlo být „jen“ 11, ale ještě o dost více, čím by se set ještě více prodražil a co si budem povídat – těch sedm bontonských CD máme my, fandové, stejně téměř všichni doma :).

Drtivá většina všech nahrávek vychází na tomto kompletu vůbec poprvé v CD podobě a onou pověstnou „třešničkou na dortu“ je bonusové 11té CD s raritami – obsahuje raritky v podobě ranných demoverzí Suchého první kapely „Akord klub“ z poloviny 50. let i jeho prvotinu „Sardinka“, kterou si v roce 1955 nechal na vlastní náklady nahrát na desku jen s doprovodem svého banja.
Zajímavostí jsou dětské písně S+Š „Písnička o Hračkách“ a „Píseň o Raketě“. Zajímává je i píseň „Potkal jsem Jelena“ v podání autora hudby, Jiřího Šlitra. Raritky pak uzavírají některé cizojazyčné coververze písniček Suchého a Šlitra.

Nemá asi smysl zde psát o kvalitě obsahu celého kompletu, Suchý a Šlitr nikdy vyloženě „neklesli“ pod svůj kvalitativní průměr, naopak drtivá většina písniček je velmi zdařilá a je jen otázkou posluchačova vkusu, nakolik se mu budou konkrétní nahrávky a skladby líbit. Osobně mi jako průměrné příjdou některé skladby S+Š zpívané interprety typu Jaromír Mayer, Naďa Urbánková či třeba Miluše Voborníková (tehdá střední proud), ale na druhou stranu i tyto skladby dokazují, jak široký měli S+Š záběr a kolik toho pro různé interprety napsali.

Přemýšlím, co by se dalo tomuto kompletu vytknout a nic mě nenapadá. Samozřejmě, některé věci by se dali udělat jinak – např. otázka způsobu řazení bonusů k jednotlivým albům či by těch CD mohlo být více, aby se vešlo skutečně vše (chybí např. Balada z mlází ze stejnojmeného videoklipu S+Š, „Morality“ z Recitálu 64, či některé jiné málo známé nahrávky), ale v zásadě se jedná povinnou součást domácí diskotéky, každého fandy Semaforu i české muziky obecně.

Cena toho 275ti písňového kompletu je velmi příjemných 999,- (v Bontonlandu) a rozhodně jej doporučuji k pořízení

Luke

3 responses to “Menší recenze 11ti cdčkového boxu „Semafor – Léta šedesátá“