TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Simon Mawer: Skleněný pokoj

Zjistil jsem, že chytrý telefony jsou nepřátelem knížek – od tý doby, co ho od dubna vlastním, jsem snad nepřečetl ani jednu – nejvyšší čas to napravit. Šáhl jsem tedy po knížce, kterou Žába dostala už někdy před dvěma lety a ani ji neotevřela, tak jsem se do ní začetl já….

kniha „Skleněný pokoj“ (2009) od britského spisovatele Simona Mawera vypráví o historii vily Landauer a jejích obyvatel od začátku 30. let, přes válku a jejich osudy sleduje až do poválečných let. Celé dílo je inspirováno skutečnými osudy brněnské vily Tugendhat a v románu se velmi dobře mísí skutečnost s fikcí a stejně tak skutečně postavy se smyšlenými.

Mladí manželé Lieasel a Viktor Landauerovi (on je židovský podnikatel a ona dcera z bohaté německé rodiny, žijící v Brně)  požádají po svatbě architekta Reinera Von Abta, aby jim navrhnul netradiční dům. Architektovi se do toho moc nechce, má rád strohý a funkcionalistický design, ale nakonec souhlasí, že navrhne unikátní  vilu, která v té době všechny překvapí. Ústředním bodem vily je pak právě velký skleněný pokoj s onyxovou stěnou, ve kterém se odehrávají nejdůležitější okamžiky příběhu a ke kterému se děj neustále vrací a kol něho točí.

Kromě manželů Landauerových se v příběhu setkáme s dalšími zajímavými postavami – Hanou  (lehce labilní a děvkoidní kamarádkou Liesel), Katalin (Viktorova milenka), řidičem Laníkem  a v příběhu se mihnou i skutečně postavy historie (např. skladatelka Vitězslava Kaprálová nebo herečka Eva Kieslerová)

Celý příběh v 30. letech  postupně graduje až do roku 1939, kdy poměrně dramaticky Landauerovi opouští československo a definitvně tak vilu opouští. Vila je tak vydána napospas němcům a později sovětským vojákům a osudy hlavních hrdinů knihy se tu v závěru knihy nenávratně rozdělují.

Kniha je psána poměrně čtivě – kapitoly jsou většinou děleny na jednotlivé dějové linie a čtenář paralelně sleduje několik příběhů zároveň.

Kniha se mi  líbila, téma i doba příběhu je pro mě zajímavá a knize bych vytknul snad jen až někdy příliš explicitně popsané sexuání zážitky hlavních hrdinů (za které by se nemusela stydět ani www.literotica.com :)) – to mi do tohoto románu příliš nesedlo.

Knížka byla v Anglii nominována na prestižní Man Brookerovu cenu.

Luke

5 responses to “Simon Mawer: Skleněný pokoj

  1. Mehehe Srpen 16, 2012 (3:10 pm)

    To mě ty sexuální zážitky zase zajímají, bylo by možno si knížku zapůjčit? 🙂

  2. Ladik Srpen 17, 2012 (7:27 am)

    Já musím oponovat a nepodpořím tvojí tezi, že „chytrý telefony jsou nepřátelem knížek“. Můj chytrý telefon je natolik chytrý, že mě v četbě neruší. Mám ho rok a (nebude to přesné, musel bych se doma podívat do deníčku) za tu dobu jsem přečetl 12 knih. A některé pořádně tlusté.
    Právě dnes ráno jsem dočetl Červeného draka od Thomase Harrise. Všichni určitě znáte Hanibala Lectera…

  3. Luke Srpen 17, 2012 (7:33 am)

    Tak samozřejmě je to individuální… mě ale chytrej telefon sváděl k tomu, že jsem si ráno v tramvaji místo četby četl zprávy, diskuze a další weby, co sleduju, V posledních letech ubylo v tramvají výrazně čtenářů (a přibylo jen pár e-čtenářů), aspoň takovej pocit v 9ce mám…

  4. Ladik Srpen 17, 2012 (8:02 am)

    Luke, jak kdy. Výrazně je ale přehnané slovo. Knížkařů nikdy nebyly plné tramvaje. Vždy byli i novináři a časáci. Teď se tam zařadily i skupiny telefounistů a e-čteček, ale žádné dramatické změny nepozoruji. Většina lidí jenom čumí.

  5. Lou Srpen 18, 2012 (10:58 am)

    Já bych taky neřekl, že v tramvajích ubylo čtenářů knih. Spíš někteří vyměnili papírová vydání za ty elektronický čtečky.
    Zpět ke knize: Skleněný pokoj jsem nečetl, ale tak před dvěma lety ho dost lidí okolo mě četlo a všichni román vychvalovali.

Zanechat Odpověď

