TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Série her EA SPORTS – NHL

A je tu již 21. pokračování slavné herní hokejové série NHL od firmy EA Sports, která na poli hokejových simulací zůstala již zcela osamocena. Absence konkurence se však naštěstí nijak negativně v nové NHL neprojevila, ba právě naopak…

Tenhle příspěvek bude spíš taková nostalgická předvánoční vzpomínka na chvíle s různými hokejovými hrami a na závěr představím i onu aktuální verzi.

Nikdy jsem neuměl bruslit, ale hokej mě fascinoval a bavil už od mala – s vonákama jsme pak záhy v řepích začali hrát hokejbal a ten nás tehdá dost chytil  – každej z nás měl svůj fiktivní tým a mlatili jsme se hlava nehlava :).
První hokejová hra, co jsem hrál, nebyla na počítači, ale byl to klasickej stolní hokej, kterej jsme hrávali myslím u Ashmana – už tenhle hokej mě dost bavil a když jsem ve 12ti objevil na počítači hru Face Off hockey (pro DOS), byl jsem ztracen!

Hra byla dobře ovladatelná a vtipný byly souboje – když se dva hráči začali prát, tak na trestnou lavici šel jen poraženej :). Umožňovala i hru dvou hráčů na jednom PC a pamatuju si, že jsem vyklepl Lumíra asi 12:0 🙂
U týhle hry jsem strávil týdny hraní a pak ale teprve přišla hokejová „bomba“ – hra NHL Hockey od EA sports:

Hra „NHL Hockey“ byla původně vytvořena pro konzole Sega Megadrive avšak se vzrůstající popularitou PC vyšla v roce 1993 i verze pro osobní počítače se systémem DOS.
Hra už obsahovala detailní simulaci sezóny NHL s reálnými hráči (narozdíl od FACE OFF hockey, který neměl NHLPA licensi) a systémem playoff, na svou dobu i zajímavé zvukové efekty a příjemné ovládání při pohledu „seshora“. Grafika (byť z dnešního pohledu vypadá hodně primitivně) byla na svou dobu hodně dobrá, hráči měli dokonce několik animací (např. při pádu na led, oslavě gólu či zranění).
Hra NHL hockey mi  vydržela asi 3 roky. Tehdy se totiž nedaly hry tak snadno krást a stahovat (to bylo ještě před internetem) a jakožto nemajetný student jsem si novější verze koupit nemohl.  Zaregistroval jsem až následnou verzi NHL 96 – ta byla převratná v tom, že byla poprvé ve 3D

NHL 96 jsem měl jen jako hratelný demo a můj tehdejší 486 počítač už tuhle 3D grafiku těžce nezvládal.  To samé platilo o následné, k dokonalosti dotažené, NHL 97 – ta obsahovala poprvé skutečně i 3D modely hráčů (NHL 96 měla jen trojrozměrné hřiště a hráči byly 2D textury).  NHL 97 navíc fungovala jen na tehdy relativně drahých procesorech Pentium – jak jsem tehdy záviděl spolužákovi na střední, který NHL 97 měl a kterému fungovala bez trhání a škubání :). Šel jsem tedy v létě na brigádu a za těžce vydělané peníze jsem zmodernizoval počítač a další ročník – NHL 98 –  jsem si pak už mohl užít, jak se patří. Bylo mi 18, holky byly pořád „fuj“ ale NHL, ta mě bavila :).

V roce 1998 jsme vyhráli Nagano a českej hokej byl na vrcholu a já hrál NHL98 skoro furt. Tahle verze měla nádherně vizuálně zpracovaný menu a herní nabídky – žádná další NHL se mi tolik v tomhle ohledu nelíbila. Grafika byla taky dobrá a jestli si dobře vzpomínám, tak tato verze  už podporovala tehdy rodící se grafické akcelerátory (pamatuje si ještě někdo karty 3dfx Voodoo ? 🙂 ).

Dětství musí jednou skončit a s ním i léta nevinnosti a takřka neomezený čas na hraní a jiné radosti. U mě to přišlo v roce 1999 – vylili mě z vejšky a začal jsem tedy pracovat. Najednou jsem začal zjišťovat, že na hry je míň  a míň času, začaly se objevovat i jiné koníčky (muzika) a zájmy (pivo) a počítač jsem ke hraní zapínal už jen občas. Po roce 2000 jsem  hrával NHL tedy spíš jen nárazově a hrál jsem ročníky NHL 2002, 2006, 2008 a poslední PC verzi – NHL 2009. Vždycky mě to třeba chytlo na víkend, rozehrál jsem sezónu a po víkendu už jsem zas dva měsíce na NHL nešáhl. U verze NHL 2006 jsem strávil asi nejvíc času tím, že jsem „objevil“ mód Dynastie (více sezón NHL za sebou a postupné vylepšování týmu v roli manažera)  – i nedávno jsem se na netbooku k téhle verzi NHL vrátil.

Jak jsem zmínil, v roce 2009 se firma EA sports rozhodla, že již dále nebude vytvářet verze NHL pro osobní počítače (prý kvůli nízkým prodejům PC verze) a zaměřila se tak na herní konzole Playstation a Xbox. Byl jsem smutnej, protože jsem tušil, že série NHL bude jednoho dne opět blíže k dokonalosti a já u toho nebudu, protože nemám rád konzole. Sledoval jsem tedy každý rok po očku nové verze NHL 10, 11 i 12 a pořád jsem si říkal (a umocňoval to můj dojem z recenzí či Youtube), že pořád je to jen trošku vylepšená NHL 2008 a žádná revoluce se zatím nekoná… pak ale přišel letošní ročník nazvaný NHL 13 a s ním první videa na Youtube, nadšené recenze a … a konečně jsem po delší době zažil ten pocit „to musím mít!“. Paradoxně mně k tomu pomohla muzika (která mě kdysi od PC her úspěšně odlákala), když jsme na nedávném koncertu vydělali poměrně slušný peníze, rozhodl jsem se je „investovat“ do konzole PS3 a NHL 13 – a jsem opět lapen hrou, která je opravdu dotažená do současné dokonalosti.

Jaký jsou hlavní změny a výhody oproti starším verzím ?

– novej fyzikální model celý hry (už se nepoužívá ten z FIFY :)) a předělanej systém bruslení!
-vynikající grafika a přirozené pohyby hráčů, který občas chvílema připomínaj opravdovej TV přenos
-umělá inteligence doznala znatelných vylepšení (brankáři, konečně aktivní a účinná obrana, konečně má smysl i nahazovat puky atd.)
– nové herní módy a velký posun k online hraní
– možnost zahrát si pod širým nebem Winter Classic!
– je tam i naše Extraliga a řada dalších národních lig (chybí ale KHL)

Ovládání NHL 13 bylo pro mě zcela nové – doteď jsem hrál všechny NHL na klávesnici, na PS3 se ale hry ovládají na gamepadu a konkrétně hlavně na dvou malých „joysticích“ pod každým z palců – levou páčkou tedy ovládáte pohyb hráče a směr bruslení a pravou ovládáte hokejku – konkrétně střely – už nestačí jen stisknout tlačítko a hráč vystřelí – musíte se napřáhnout (páčku „ohnete“ k sobě ) a pak rychle vystřelíte (prudce páčkou odsebe) – nezapoměňte ale přitom mířit levou páčkou na bránu 🙂  Přihrávání je podobně – opět je důležité odhadnout směr a rychlost přihrávky – ze začátku jsem přihrával tak silně, že jsem byl pořád v „zakázaným uvolnění“ :). Dále ovládáte různý obranný manévry, když nemáte puk, tak levou páčkou můžete holí vypichovat puk soupeři, můžete i hákovat, blokovat střely, provádět otočky a další finesy, z nichž ještě většinu neumim :).
Další zajímavostí je složitost celé hry – u starých NHL mi trvalo jen pár dní, než jsem se naučil hrát a pak jsem s přehledem i na nejtěžší obtížnost porážel počítač 10:0 a hra tak časem ztratila trochu kouzlo.  NHL 13 hraju nyní na obtížnost začátečník už druhej tejden a zatím mám co dělat, abych vyhrál. Zahrál jsem si už jeden celej „World Tournament“ za Českou Republiku. Ze skupiny jsem postoupil na druhým místě za Finskem (od těch jsem dostal 0:4), v prvním kole play-off jsem hrál s lotyšskem – ty jsem porazil 5:1, semifinále ale bylo rovnou s Kanadou – to byl zatim nejnapínavější zápas – prohrával jsem už 0:2, na začátku třetí třetiny ale Čajánek snížil na 1:2 a 10s před koncem vyrovnal Jarda Jágr na 2:2. Šlo se na prodloužení, tam gól nepadl a přišly tak samostatný nájezdy – ty sem jel vůbec poprvý a ani nevim jak, podařilo se mi je na nájezdy porazit 2:1 a postoupil jsem do finále :). Tam jsem ale narazil na suveréní Rusko a to mě porazilo 6:2 (z toho dal 3 góly ten hajzlík Ovečkin….) tolik tedy k mému prvnímu NHL 13 turnaji 🙂

Na PS3 je možné hrát NHL i ve více hráčích zároveň, tak bychom s řepákama mohli někdy udělat miniturnaj :).

Tolik tedy k herním hokejovým vzpomínkám a pokud jste fandové sportovních her, rozhodně si NHL 13 nenechte ujít!

Luke

A tady je jedna ukázka ze hry:

3 responses to “Série her EA SPORTS – NHL

  1. Ladik Prosinec 18, 2012 (10:18 am)

    Já hrál NHL 2001 a vydržel jsem u toho docela dlouho. Pak mi tam ale začalo chybět spousta věcí, jako třeba platy hráčů, cena hráče na trhu. Vyměňováním hráčů se dalo hodně získat, přitom to nebylo logické. Kde byly kurzy na vítězství? Co psaly místní noviny? Kde byli fanoušci před stadionem? Co rozhovory s hráči? Diváci vypadali jak z plakátu, takže jsem tam najednou hrál sám, koukaly na mě jen kulisy. Jedna sezóna, druhá, pořád stejné. A pak jsem si jednou řekl, o čem ta hra vlastně je? A už jsem to nikdy nehrál.

  2. Luke Prosinec 18, 2012 (10:19 am)

    Řadu těhle nedostatků řešily pozdější verze NHL, jen ty noviny snad chyběj i nyní – za mě ale musim říct, že mi to nijak nevadí….

  3. Adam Prosinec 19, 2012 (12:47 pm)

    Já skončil někdy u NHL 97. Asi tím, že jsem od té doby nehrál ani žádnou počítačovou hru. Je to moc velký žrout času :). Byla to fakt v té době síla.

Zanechat Odpověď

