TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

O Oscarech, Lincolnovi a složitosti světa

Mám vždycky zvláštní pocit, když se dívám na film, který dostal Oscara v kategorii nejlepší film. Je to něco mezi napětím, strachem a mučivým očekáváním.
Jeden hlas říká: „Je to nejlepší film roku, ten se ti musí líbit, Lou.“
„Ale co když nebude?“ Ozve se druhý hlas. „Co když tě to bude nudit? Co když si o tom budeš myslet, že je to blbost?“
„Ale jak by to mohla být blbost, když to vyhrálo Oscara? To musí být dobrý!!!“
„Ale co když nebude? Co si o sobě budu myslet? Už ani nepoznám rozdíl mezi filmem s Jeffem Wincotem a Oscarovým kouskem!““

Trochu schizofrenní situace, přiznávám. Je lepší podívat se na film ještě před vyhlašováním cen Akademie a jen se unášet příběhem. Ničím neovlivněn proplouvat režisérovou fantazií. Nechat na sebe působit čisté filmové dílo. V případě Arga Lincolna se mi to nepovedlo. Oba filmy jsem viděl, až potom co zlatá soška doputovala Benu Affleckovi. S oním nezaměnitelným zvláštním pocitem jsem se nejprve podíval na Argo a před několika dny i na Lincolna. Pochopitelně jsem si hned položil dvě otázky: Proč vyhrál Argo? Proč nevyhrál Lincoln?

Sledování obou filmů mělo podobný průběh. Během první půlhodinky jsem se nudil a skoro měl chuť sledování přerušit. Postupně mě však filmy pohltily a už jsem se od nich nedokázal odtrhnout. Jistě můžete v tento moment namítat, že už stárnu a začínám být nechutně sentimentální… a možná máte i pravdu… ale je zde i druhá varianta – ty filmy jsou prostě dobré. Oba navíc směřují k napínavému finále, které dopadne dobře. Z Íránu se podaří utéct a třináctý dodatek ústavy projde. Lou si utírá zvlhlé oči a namlouvá si, že má alergii na prach. Oba filmy jsou opravdu dobré a opravdu se mi líbí, jsou dobré.

Ale je Argo opravdu nejlepší? Těžko říct. Myslím, že soutěže jsou vlastně tak trochu jako politika. Záleží, jak hodně zapůsobíte na lidi, což se v konečném důsledku ukáže v tom, kolik hlasů získáte. Podle mě je vždy ne deset ale možná i dvacet nebo třicet dobrých filmů, které by si Oscara za nejlepší film zasloužili. Jenže soška je jen jedna, a proto přijde na řadu politika. Letošní ročník Oscarů toho může být důkazem, protože v nominaci byl ještě třeba i Django Quentina Tarantina, který má té potenciál být nejlepším filmem. A všechno je také o vkusu diváka. Každý má svého favorita, každý upřednostňuje něco jiného. Kdybych rozhodoval já mezi Argem Lincolnem, dal bych sošku za nejlepší film Lincolnovi.

Nic není tak jednoduché, jak se na první pohled jeví. Svět je složitý. Někdy více, někdy méně. Někdy si ho složitější děláme sami. Každá změna má své následky. Je jako vlna, která se rozeběhne po hladině. Někdy je slabá a jen tiše šplouchne o břeh, někdy je tsunami, za kterou zůstává pohroma. O těchto věcech podle mě Lincoln je. Je to perfektní freska složité doby občanské války, kdy vše bylo rozděleno a každý požadoval něco jiného. A Abraham Lincoln stál uprostřed toho všeho. Charismatický prezident, který dokázal na lidi zapůsobit. Prezident, který chápal svou práci jako službu. Abraham Lincoln, který byl hlavně člověkem, a právě proto dobrým prezidentem. Steven Spielberg se rozhodl zaměřit pouze na určité období života Abrahama Lincolna, na schvalování třináctého dodatku, který zrušil otroctví. Je to skoro až takový dokument, který mapuje jedno z nejvypjatějších a nejdůležitějších období americké  historie. Výkon Daniela Day-Lewise je strhující, Lincoln je v jeho podání podle mne především velmi zajímavý. Je to opravdu složitá postava, která čelí různým tlakům a snaží se neústupně prosadit věci, o kterých je bytostně přesvědčena, že jsou správné.

Lincoln je v konečném důsledku o přemýšlení, o přijetí pravdy o nás samých, o tom, že nic není jednoduché.

LOU

Zanechat Odpověď

