TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Smysl života

pro dnešní duchaplné blognutí jsem hledal téma na zamyšlení a napadlo mě téma velmi jednoduché a prosté –  „smysl našeho života“ a věci s tím spojené. Mimochodem – viděli jste stejnojmenný film od Monty Pythonů? Tam je na konci vtipně odhalen následující smysl života : „„Není to nic zvláštního. Buďte hodní k jiným lidem, nejezte tuky, semtam si přečtěte hezkou knížku, choďte na procházky a zkuste žít harmonicky a v míru s lidmi všech vyznání a ras.“ (a následuje upozornění na přehlídku penisů)…:).  Je smysl našeho bytí až takhle banální? No možná ano. Vezmeme-li to z pohledu biologie a evoluční teorie, tak základním smyslem existence jakéhokoliv organizmu je jeho přežití a tedy množení. To je  dle mého názoru i základní smysl či pud, který v sobě lidstvo nese už od pravěku. Řekl bych, že tohle byl i jediný „smysl života“ do doby, než lidstvo  samo dospělo do té fáze, že se začalo po smyslu života pídit. Jako první to nejspíše to začali řešit filozofové, teologové a další myslitelé, kteří měli dostatek času a zajištěnou hmotnou existenci k tomu, aby mohli řešit tyto duchovní a teoretické otázky podstaty bytí (to zní jako kdybych napsal „kteří měli čas na to vymejšlet kraviny“ , ale nemyslím to tak špatně :)). Ve filozofii se skoro vůbec nevyznám, takže netuším, zda k něčemu konkrétnímu tito pánové došli (to by mohl vědět zdejší Lou), ale pro nás je podstatné, že člověk se začal o důvod a původ své existence zajímat. Jednotlivá náboženství mají své vlastní teorie o původu lidstva a často též nabízí různé odpovědi na to, co je smysl života (Papež Řehoř dle wiki prý říkal, že:  “ smysl života spočívá v tom, kolik štěstí a kolik lásky člověk rozdal„) a naopak zastánci věděckých teorií původu lidstva nabízí svůj, věděcky podložený, pohled na smysl naší existence. Pak se najdou konspirátoři a ufologové, kteří prozměnu tvrdí, že lidstvo vzniklo zásahem vyšší inteligence z vesmíru (čímž se vzácně shodují s náboženským pohledem na tuto problematiku), avšak nabízí různé méně uvěřitelné či až absurdní vysvětlení smyslu života (např že jsme pokusní králíci pro marťany atd :)).

Spisovatel Douglas Adams nabízí zajímavou teorii, že smyslem života je číslo „42“… 🙂

Ideální je tedy hledat smysl života individuálně, protože jak se pravilo v jiném pythonovském dílku, „We are all individuals!“  Jaký je pro vás tedy smysl vašeho života? Řekl bych, že dost lidí to neví a často se to nedozví až do smrti. Jaký je třeba můj smysl života? Já rád odpovídám „užít si ho“ – to ale může znamenat ledacos. Jiní odpoví „rodina“, „děti“, „šířit mír a lásku“ atd atd.  Když se podíváme na nějaké významené osobnosti historie –  vědce, vojevůdce, muzikanty, politiky aj. – dokážu si u většiny z nich říct, jo, „jeho smyslem života bylo to a to“ a nebo „ten zasvětil svůj život tomu a tomu“ a dle zápalu práce většiny těchto osobností si myslím, že skutečně  našli svůj smysl života a dokázali jej směřovat ke konkrétním výsledkům a činům.  Z toho mi tedy vyplývá, že nalezený smysl života může z obyčejného člověka udělat osobnost – a nemyslím tím jen ve smyslu veřejně známé postavy. Pokud se vrátíme k té individualitě, zjistíme, že smysl života jedince může mít  pro společnost a jeho okolí i negativní dopad – např. pokud si nějaký neúspěšný ambiciózní malíř vezme do hlavy, že smyslem jeho života bude „vybudovat říši, která přetrvá tisíciletí“, nebudeme nejspíše nadšení 🙂

S otázkou „Jaký je můj smyslu života?“ mě téměř hned napadá další otázka „Co po mně vlastně zůstane?“ Přiznejme si to, po většině obyčejných lidí, jako jsem já, nezbyde  nic. Nejdřív zmizí vzpomínky (u lidí, kteří vás přežijou) a během pár let či desetiletí i materiální či jiné pozůstatky Vaší existence. Zůstanou jen letmé zmínky ve starých novinách (pokud jste se do nich za svého života dostali) a nebo na internetu, pokud třeba zdejší WordPress udrží zálohy blogů i v budoucnu :). Po mně ještě zůstane několik písniček, který nikdo nebude poslouchat a pokud přetrvá Youtube, tak i pár pořadů TV VONA, na které nikdo nebude koukat :). Ale i tohle je třeba mnohem víc než zbyde po dalších milionech lidí po celém světě… velkou výhodu v tomhle ohledu mají ti, kteří dělají nějaké tvůrčí zaměstnání – ať už architekti, vlivní politici, vědci, vojevůdci a všichni ti, kteří vytvoří něco, co je přetrvá- ať už myšlenku, čin či nějaké hmotné dílo. No nic, to se mě taky netýká…

Poslední otázka, která se mi při hledání smyslu života vkrádá do mysli je „čeho chci ještě v životě dosáhnout?“ či lépe „co chci v životě ještě uskutečnit?“. Tahle otázka se člověku vkrádá do hlavy až postupný dospívám a stárnutím. Přiznávám, že už mám necelou třetinu života pravděpoodobně za sebou (che che :)) a proto občas přemejšlím o tom, co bych chtěl ještě zažít, jaký sen si splnit, co chci vidět a podobně… budu o tom tedy přemýšlet a možná si někdy takovej seznam či „to do list“ napíšu a pokud to bude zveřejnitelné, uvedu ho i sem :). Jsem rád, že jste příspěvek dočetli až sem – teď totiž odhalím můj skutečný smysl života a tím je: „okrádat lidi o čas“ a právě jsem vám ukradnul zhruba 5 minut z vašeho života! Dobře Vám tak!

Jinak pokud jste už našli svůj smysl života a nestydíte se za něj, podělte se zde v komentářích!

Luke

2 responses to “Smysl života

  1. Kví Červen 6, 2013 (6:02 pm)

    Není smyslem života prostě život sám? Žít ho tak, že se člověk nemusí stydět, před ostatními, ale hlavně sám před sebou?

  2. Luke Červen 7, 2013 (8:54 am)

    Zní to hezky… já mám spíš jasno v tom, jakej by neměl bejt smysl života -např. pracovat do úmoru na úkor „života“, snažit se spasit svět a hlavně nepřemejšlet moc o smyslu života… 🙂

Zanechat Odpověď

