TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Zápisky z Provence 02 – Lecco

Jedenáctá hodina odbyla, svíčka ještě svítila a já na setmělé zahradě  u „Olivie“ začínám psát dojmy z dnešního dne. Žába tu sleduje světlušky, pokuřuje zabijáckou cigaretku a já si u kyselýho vína z krevet (resp. ẗto víno má snad jen krevety na vinětě) snažim vzpomenout na to, co jsme v uplynulém dnu vlastně prožili.

Začalo to už ráno – vstal jsem díky své nedospavosti dříve než ostatní a venku právě začínalo svítit slunce. Začetl jsem se tedy do Maylea (připravujíc se tak na Provánc) a dozvěděl jsem se, mimojiné, proč je při stolování neslušné mít ruce pod stolem – aby se omezila možnost rukama šátrat po nožkách spolusedích (a často cizích)  slečen – při jídle to prý Francouzi – jinak proutníci – nestrpí :). No nic Maylea nechám až na Provance. Hned po probuzení ostatních jsme seznali, že nic k jídlu v domě není a vyrazili jsme hledat obchod či trhy. Došli jsme tedy do centra Lierny, zahlédl jsem první olivovníky a úzkými uličkami centra Lierna jsme došli až k jezeru Como, které tu, spolu s všudepřítomnými zbytky Alp, všemu dominuje a nakonec jsme našli takovej malej super (grandiozo-skvělostní)market. Vrhli jsme se do něj a kromě vín jsme nakoupili hlavně sýry (Vlasta hlavně ty plesnivé a přezrálé), bresaolu (suš. šunku) a bagety. Udělali jsme si pak na zahrádce hezkej snídaňo oběd, vypili k němu dvě flašky dobrých vín a začali řešit, co vlastně podnikneme?

Původně jsme měli v plánu vyrazit do Coma na jazzovej festival. Plán vzal ale brzo za své díky špatný dostupnosti Coma z Lierna a nakonec jsme se rozhodli, že vyrazíme do bližšího městečka Lecco (vyslovuje se to „Leko“ ale pro nás to zůstane „Lečo“) podívat se do města a koupit Žábě nové botky náhradou  za ty, které se jí první den dovolené rozpadly. Ideou bylo tedy zpestřit si alespoň jednu z cest do Leča tím, že bychom pluli lodí po jezeře. Bohužel ale Italové maj dost nepřehledný jízdní řády s řadou výjimek a tak jsme zjistili že: 1) vlak v 13:18 do Lecca nejede a musíme hodinu počkat, 2) Loď z Lecca zpět do Lierne v 16:45 pluje jen v neděli a ve svátcích, 3) další loď, plující v 18:10 sice vyplouvá, ale v Lierne nestaví a pluje do města o 5km blíže….

Po hodince čekání na vlak, které jsme si zpříjemnili mimojiné i výtečnám pivem Peroni a kávou, jsme ve 14:18 nastoupili do oprýskaného osobáčku a vyrazili do Lecca. Starej italskej průvodčí nám prodal jízdenky a za necelou půlhodinku jsme byli v cíli.

Dorazili jsme do Lecca a já viděl (jakožto prvonávštěvník itálie) poprvý větší italské město. Přijeli jsme zrovna před třetí odpoledne a skoro v celým městě měli v obchodech a restauracích zavřeno, protože byla polední dvouhodinová pauza (ta je prý nařízena zákonem – lenoši!) . Došli jsme tedy na promenádu u břehu jezera a naskytlo se nám úžasný panoramato – velké půlkruhové molo oddělující město od jezera, které bylo osázeno stromy, lavičkami a jeho součástí byla i malá marina (sem tam kotvila plachetnice či jachta) a několik mol. Všemu pak dominovala vysoká věž místního kostela a za ním silueta obrovských alpských masivů. Ten pohled byl tak hezkej, až možná trošku kýčovitej  :). Žába si rychle koupila botky a pak jsme s Kví a Vlastou vyrazili na průzkum města. Vlastík dokázal, že má „čuch“ na desky, když s jistotou jemu vlastní našel krám s LPčky a CDčky. Opakovala se tedy nedávná vídeňská historie a naše tašky se obtěžkaly novými přírůstky do našich sbírek – v našem případě o 2LP Bruce Springsteena, Tapestry od Carol King a best of discoděvy Donny Summer. Mimochodem – naučili jsme se nový žánr – „monster disco“, který nám místní prodavač předvedl. Holt italové, no….

Vizitka obchodu s deskama

Po procházce městem a čumění do výloh obchodů s pochutinami jsme  brzy dostali hlad. Alarm! Čím jsou žaludky prázdnější a jazyk sušší, tím stoupá nervozita a proto jsme začali hledat  otevřenou restauraci. Kví dostala chuť na Pizzu. Já na pivo. Žába z hladu přestala komunikovat a Vlasta se tak radoval z desek, že mu vše bylo jedno. Problém byl ale s restauracema – zkusili jsme tuším tři, které měly v názvu „pizzeria“ a všechny měly zrovna polední pauzu. Podle jejich otevíracích hodin jsme usoudili, že normální italové obědvají do 15:00 a večeří od 20:00 a že je tedy nesmysl chtít hledat otevřenou restauraci v půl pátý… nakonec jsme našli jakousi napůl paneterii a bar a tam jsme se na zahrádce usídlili a okusili jejich občerstvení ve formě Panini, džusu a pivka.

Pivní odbočka – to by mohlo zaujmout Ládka – dneska jsem ochutnal tři druhy piva a nejvíc mi chutnalo právě pivo Peroni, které mělo hezkou barvu, slušnou pěnu a hlavně chuť, která byla dost podobná českejm pivům. To se bohužel nedalo ale říct o jinejch pivech, jejichž názvy tu ani uvádět nemusim.

V 18:10 jsme se nalodili na loďku a nechali se přepravit městečka Mandello del Lario poblíž Lierna. Plavba byla klidná, loď sebou kejvala jen lehce, takže jsme nemuseli krmit rybičky. Naskytl se nám i krásnej pohled na vzdalující se Lecco a alpy všude kolem nás. V Mandellince jsme jen počkali na vlak a přemístili se zpátky do Lierne

Na řadě byla večeře  – rozhodli jsme vyrazit do menší rodinné restaurace Ristorante Crotto na kraji Lierna, kterou jsme zahlédli už včera při příjezdu – přívítal nás majitel, usadil nás na verandě restaurace a docela dobrou angličtinou (na italské poměry) nám nabídl menu. Nabízeli různé předkrmy (i z čerstvých ryb, což okusil Vlasta), těstoviny (to zkusila děvčata)a  mimo menu měli salát z čerstvých hub, lanýžů a parmezánu, což přišlo vhod mně. Doprovodilo nás opět vínko (výtečný tramín) a na závěr nemohlo chybět kafé, tiramisu a vzájemné historky o zvracecích zážitcích…..

Den to byl dlouhej, ale rozmanitej a i když jsem docela unavenej, tak se těšim na další podobné dny v Provance. Zítra ráno tam z Lierna vyrážíme, takže se pro letošek s Itálií pomalu a jistě loučím.

A co se dneska ještě stalo? Kví se bohužel nesplnil sen o pravé italské pizze. Žába je již jistá v kramflecích. Italská zmrzlina stála za to a tušíme už, proč je kolem tolik tlustejch italek….

Bona serra!

Luke

One response to “Zápisky z Provence 02 – Lecco

1. Lou Červen 22, 2013 (10:34 am)

To jste toho za jeden den stihli skoro jako za týden. Ať se vám tam takhle daří a líbí dál.