TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

Naposledy běhání…

už mě nudí sem psát běhací příspěvky, protože se o tom každej měsíc nedá psát nic moc zajímavýho. Tak tedyať to mám z krku –  pořád běhám – na dovče jsem měl běhací pauzu, kterou jsem ale nahradil chůzí a po dalším měsíci už mám průměrnou váhu pod 80 kilo takže jsem při výšce 181cm opustil kategorii „mírná obezita“ a jsem oficiálně „normální“ :). Ládik mi jednou řikal, že až ho doženu (kolik to bylo? Nějakejch 75 kilo?), že začne taky běhat. Tak Láďo, začni si vybírat boty….

Běhání už je pro mě normální součást života a už to ani neberu jako žádnej „úkol navíc“  či něco co musim dělat proti svý vůli  –  uběhl jsem za 10 měsíců cca 730 kilometrů, zhubl 13kilo, začal jsem jíst o něco zdravějc a celkově se cejtim líp.

Tady na závěrečné zhodnocení uplynulých 10 měsíců nabízím i graf, jak šla váha dolů, jak se kolem vánoc a začátku roku pokles zastavil a jak jsem se na jaře zas rozhejbal 🙂

hubnutí

Začal jsem loni běhat kvůli hubnutí, ale teď běhám hlavně kvůli tomu, že mě to baví a i kvůli udržování kondice a hubnutí je spíš jen vedlejší efekt. Vyčítám si trochu, že jsem nezačal už dřív…
A co bych ze svých zkušeností mohl dalším zájemcům o běhání a hubnutí poradit?  Nerad obecně radím, ale osvědčilo se mi tohle:

nejprve si ověřte, že vůbec běhat můžete – u osob s větší nadváhou se běháním nadměrně zatěžujou klouby a je lepší nejdřív pár kilo schodit např. pravidelnou chůzí či na rotopedu. Pokud máte nějakou srdeční vadu či nemoc, konzultujte to určitě se svým lékařem.
mít dobrý běžecký boty (taky jsem tomu ze začátku nevěřil, ale po dvou tejdnech a bolení kolena jsem si je koupil a od té doby se mi běhalo o dost líp)
běhat 4x-5x do týdne – rychlejc si zvyknete na běhání a zařadíte ho do svýho denního programu. Rychleji se pak i samozřejmě hubne
neběhat minimálně aspoň jeden den v týdnu aneb i nohy si potřebujou odpočinout
dávat si rozumný cíle – to je myslim hodně důležitý – pokud bych si předem stanovil, že musím každej den uběhnout 5km, asi by mě to hodně demotivovalo a moc by se mi při vidině tý vzdálenosti do běhu nechtělo. Denní cíl mám tedy 3km a pak už běžím dál dle chuti a nálady a většinou 4 – 5km denně dám. Ze začátku si dávejte rozhodně cíle menší ( třeba 1km v kuse) a teprve postupně je zvyšujte.
jídelníček – nejsem vůbec fanda diet a omezování se a ani jsem to nedělal – mám rád alkohol (pivo, víno), italské těstoviny, chilli, maso,  sem tam nějaký jídlo ve fastfoodech a jediný, co jsem změnil v Květnu  (a je to hezky vidět i v grafu) je to, že jsem místo klasickejch obědů začal jíst saláty (typu Caesar či jiné trošku lepší a chutnější než hroznej šopák…).  Jinak vše, co jsem si dopřával před začátkem běhání, si dopřávám i nyní a právě díky běhání výdej spálené energie přesáhne množství  energie příjmutý z pití a jídla.
chůze – zhruba jednou tejdně (dle nálady a počasí) vyrážím z práce domů svižnější chůzí (je to cca 6km) a je to další pohyb „k dobru“, kterým se dá běžecká rutina zpestřit.
běžeckej pás – i když jsem o víkendech občas běhal i venku, patřím spíš k těm, který preferujou běhání na běžeckým pásu – neomezuje Vás počasí ani teplota (nemusíte bejt tedy nabalený v zimě). Nevýhodou může být jednotváronost, kterou si ale můžete zpestřit vhodnou muzikou ve sluchátkách.
posilování – četl jsem, že běhání oslabuje svaly v horní polovině těla a tak jsem začal postupně k běhání trošku posilovat (veslařeskej trenažer, činky, sedy-lehy) – většinou tak 10 min před během samotným.
statistika  – .. .nuda je, má však cenné údaje :). Pokud je Vaše úsilí zaměřeno na hubnutí, doporučuju se pravidělně vážit, zaznamenávat si uběhnuté vzdálenosti, ať máte po delším čase přehled, jak na tom jste. Věřte, že je to docela motivující, když vidíte, jak se Vaše úsilí pomalu mění ve výsledky.
nepřestat – a na závěr  i když třeba dosáhnete své ideální váhy, doporučuju nepřestat úplně s běháním – můžete si snížit třeba denní dávky, vyběhnout méněkrát do tejdne, ale byla by škoda několika měsíční úsilí úplně zahodit, ne? Navíc váha by vám pravděpodobně začala znovu pozvolna růst…

Chci tedy poděkovat všem, kteří mě k běhání motivovali  – hlavně Láďovi, Žábě a Jardovi Jágrovi  (řikal jsem si „když dokáže denně trénovat čtyřicetiletej „dědek“, tak to musim zvládnout taky :))   – Tímto tedy ukončuji své běhací nudící blogy a i když budu běhat dál, nebudu už zde tímhle tématem zabírat místo.
V posledních tejdnech jsem dost přemejšlel, jaký další  cíl bych si měl dát?  Práci jsem hned vyloučil – nemám žádný pracovní cíle ani kariérní ambice, ale napadly mě dvě věci – studovat nějakej druhej jazyk a nebo se začít učit bruslit, abych si mohl na starý kolena někdy třeba zahrát opravdovej hokej :).

Teď se tedy rozhoduju a vypadá to, že se asi vrhnu na  ten jazyk  – konkrétně ten žabožroutí, kterej se mi líbí a u kterýho je šance, že jej časem i prakticky využuju.

Luke

One response to “Naposledy běhání…

  1. ladik Červenec 18, 2013 (4:08 pm)

    75 kilo uz nejakou dobu nemam, mam kolem 77. Ale tobe uz ta vaha klesat nebude. Tak staci, kdyz to nebudu prehanet s pivem a mam od behani klid 🙂 i kdyz behani me vzdycky bavilo a boty mam 😉
    Jeste muzes zkusit nejaky programovaci jazyk nebo se dej treba na vareni a otevrene hospodu s dobrym jidlem a pivem.

Zanechat Odpověď

