TV VONA

Ladik, Luke, Lukyhell, Lou a Ashman. Nablogujeme se Vám do hlavy

V žáru volebního Loua

Lou se tu rozepsal o volbách (https://tvvona.wordpress.com/2013/10/12/v-zaru-volebniho-pekla/) a mně to nedá, abych to neokomentoval vlastním příspěvkem.
Hned první věta „Dvoje volby v jednom roce jsou příliš.“ mě usadila a já tušil, že tu bude nesouhlas. Při uzákoněném závazném referendu budeme k urnám chodit častěji.
Prvky přímé demokracie fungují v několika zemích, nejčastěji zmiňované je Švýcarsko, ale tuším, že to nebude jen tam. Přímá demokracie umožňuje občanům, aby  se více podíleli na dění v daném státu, kraji, městě, obci. Nejčastěji se mluví o závazném referendu a odvolatelnosti politiků. Pěkně o tom mluví Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury, Pravý blok Petra Cibulky, Piráti, Zelení a možná i další. Já to ty principy, počty podpisů, kvórum atd. rozebírat nebudu. Mně se princip přímé demokracie zamlouvá. Zapojuje lidi více do dění kolem nich. Někdo se zajímá, proč se v Řepích staví sportoviště za desítky milionů korun, jaké jsou urbanistické plány, jak probíhá výstavba smuteční síně a někoho to nezajímá. To je v pořádku. Ať tedy ti, co se nezajímají, nechají prostor těm, které to zajímá a ti se pustí do ovlivňování toho, co se kolem děje. Pokud by se uzákonilo závazné referendum, půjdeme k urnám třeba i víckrát než jen dvakrát do roka. A co to znamená? Vezmu občanku, udělám sto kroků, ukážu občanku, zalezu za plentu a pak hodím lístek do urny. To je takovej problém? Problém může být, když nevím, co vlastně chci.
Lou dále píše, že v roce 2010 už byli lidi naštvaní. Ale já si nepamatuju, že by byl Lou naštvanej. Na co jsi byl Loue naštvanej?
Já bych si politické strany nerozděloval na tradiční a nové a pak jsou ještě nějaké s preferencemi pod 5%. To by nebylo fér, dělit si strany podle preferencí, když průzkumům nevěřím a krajské volby mi moji nedůvěru potvrdily. Tam komunisté oproti průzkumu získali asi o 10% víc a ODS o 10% míň a to už byla nepovolená odchylka. Že jsou průzkumy cinknuté, nepochybuji.
Politické strany bych si rozdělil na ty, které už tam byly a ukázaly, co umí a na ty, které tam ještě nebyly a říkají, co umí. A tady ať se každý rozmyslí, co mu je bližší. Ta minulá vládní koalice a její recepty. Ta předminulá, ta předpředminulá? A nebo zkusíme nějaký další recept? Jít cestou minimálního státu a více peněz občanům? Otevřený stát, který se dá kontrolovat na internetu? Přímá demokracie, která nám dovolí odvolat politika, který zklamal důvěru? Vzít stát do rukou jako velký podnik? Vytrhnout stát ze spárů EU?
Z mého pohledu však nezáleží jen na programu, ale i na lidech. Starý politik v nové straně s novým programem si nese svoje šrámy. Nový politik se zase potýká s tím, že ho neznám a důvěru si teprve musí získat. Nejvíce důvěry ve mně vzbuzují strany, které vznikly již před minulými sněmovními volbami, ale do sněmovny nepronikly a to Piráti a Svobodní. Mám před Louem náskok. Já ty dvě strany tři roky sledoval a vím, co si o nich myslet. On si to bude muset teprve načíst a čas se mu krátí.

Ladik

6 responses to “V žáru volebního Loua

  1. Luke Říjen 16, 2013 (1:08 pm)

    Já myslim, že Lou to ale myslel hodně zlehčeně a ty ho taháš zbytečně „za slova“. Viz ten počet voleb – dvoje volby v jednom roce je opravdu hodně – ale referendům nejsou volby. Tj žádná otravná mediální kampaň, jména hloupejch na všech sloupech a další věci s tím související. A dojít 100m s občankou (či občanem) je věc nejmenší :). A lidi jsou a byli naštvaný furt a vždycky budou. I kdyby vyhráli piráti a svobodní a jiný strany šly do háje, tak budou pořád naštvaný. Milujeme totiž bejt naštvaný a moct někoho kritizovat a přitom taktně přecházet svoje nedostatky a malost.

  2. Ashman Říjen 16, 2013 (6:16 pm)

    Souhlasím s Lukem.
    Navíc nechci rozebírat argumentaci ohledně důvěry stranám, které za sebou ještě nemají volební úspěch. Spíš by mě zajímalo kam zmizelo nezaplevelování blogu politikou.

  3. Ladik Říjen 17, 2013 (6:31 am)

    ešmene, ber to jako komentář pod Louův příspěvek, který byl tak dlouhý, že musel stát samostatně. Jestli chceš blog bez politiky, apeluj na ty, kteří s tím začínají.

  4. Lou Říjen 18, 2013 (10:27 am)

    Psal jsem ten článek jako takové zamyšlení nad situací, jak to možná dost lidí vnímá. Je zde patrná taková únavu z politiky, ze stran, které tu byly předtím.
    V minulých volbách zaznamenal nárůst hlasů nové strany jako třeba VV a teď to vypadá, že zase hodně hlasů dostane Babiš. Lidé jsou podle mě už tak trochu naštvaní na strany, které tu pravidelně vládli dříve a hledají nějaké nové alternativy.

  5. Ladik Říjen 18, 2013 (1:55 pm)

    Já mám potíž s tím termínem „lidi“. Lidi jsou naštvaní, lidi to už nebaví, lidi hledají alternativy. Stejní „lidi“ odpovídají do průzkumů. A kdo jsou tihle lidé? Já nevím, já je neznám. Znám rodinu, přátele, známé a sebe. Zkus to Loue naopak. Jsi naštvaný, hledáš alternativy, důvěřuješ novým stranám? A znáš sobě podobné? Nenech se splést nějakou fiktivní skupinou lidí. Věř sobě a lidem, které znáš. A pokud máš naštvané přátele a popisoval jsi jejich postoj, tak to tak i piš. (Myšleno v dobrém)

  6. Ashman Říjen 18, 2013 (5:27 pm)

    Ty máš, Ládíku, hlavně potíž s tím, že vystupuješ jako elitář, který se „zajímá.“ Takže když někdo napíše relativně nestranné pojednání, reaguješ agitkou.

Zanechat Odpověď

